Videre til indhold

Sundhedsaftalen er topprioritet

En sundhedsaftale er topprioritet, hvis vi skal løse de udfordringer, som sundhedsvæsenet står overfor – COVID-19 eller ej. Derfor ærgrer det Ida Sofie Jensen, koncernchef i Lif, at meget tyder på, at den længe ventede aftale igen bliver udskudt.

Regeringen får svært ved at lande en sundhedsaftale før årsskiftet, da Sundhedsministeriet har travlt med at håndtere de stigende smittetal. Sådan lød det fra statsministeren på gårsdagens pressemøde. Men udfordringerne med flere ældre og flere med kronisk sygdom holder ikke pause, imens pandemien står på, lyder det fra koncernchef i Lif, Ida Sofie Jensen.

”Tværtimod har den verserende pandemi vist, hvor vigtigt det er, at patienter med kroniske sygdomme er velbehandlede for netop ikke at blive alvorligt syge af COVID-19. Og jo længere tid vi skubber reformerne foran os, jo større bliver byrden for sundhedsvæsenet,” siger hun og fortsætter:

”Sundhedsaftalen haster – og det har den i virkeligheden gjort et stykke tid. Hvis vi skal løse de helt grundlæggende udfordringer med kvalitet og nærhed i sundhed, som har været kendt længe, så skal vi handle nu. Coronapandemien fylder og med rette, men sundhedsaftalen har været på bordet i næsten et år nu, og det er på tide, at vi får en samlet aftale, der giver hospitaler, kommuner og primærsektoren de værktøjer, de skal bruge til at løfte de forestående opgaver. Det synes jeg sådan set, at vi skylder både dem og patienterne.”

I efteråret præsenterede regeringen klyngerne og nærhospitaler i deres to reformspor ”Tættere på” I og II, men som det ser ud nu, er det stadig tomme kasser og strukturer.

”Der mangler konkret indhold, planer og afgrænsning af patientgrupper, der skal sættes fokus på – fx bedre forløb for patienter med kroniske og psykiske sygdomme, som går på tværs mellem sektorer. Det er en bunden opgave, som vi skal løse og jo før jo bedre,” lyder det fra Ida Sofie Jensen. Hun peger på, at der er to spor for den kommende sundhedsaftale.

”Vi skal sætte retning for at løse de udfordringer, som sundhedsvæsenet står overfor, både når det gælder et stigende antal patienter med kronisk sygdom, og hvordan vi sikrer høj kvalitet, nærhed og sammenhæng i sundhedsvæsenet. Derudover haster det med at finde løsninger på de betydelige personalemæssige udfordringer, som sundhedsvæsenet står i nu. De udfordringer vil kun blive forstærket i fremtiden, hvis vi ikke handler og fx tør gøre mere brug af digitale løsninger og differentierede tilbud.”

Mere sundhed – tættere på borgeren

Syv pejlemærker for mere sundhed tæt på borgeren